Moet je designer passie voelen voor jouw merk?

7 MAART 2022 | MERKONTWERP

Je bent tot de conclusie gekomen dat het tijd is om je merkidentiteit op punt te stellen. Nu ben je op zoek naar een designer die je kan helpen om je visie tot leven te brengen. Hoe kies je de juiste designer voor je project?

Eén factor die belangrijk is om in gedachte te houden is hoe je designer echt over je merk denkt. Uiteindelijk is het je doel dat mensen van jouw merk gaan houden, toch? Stel dat je met een designer werkt die wel goed is in zijn werk maar niet echt laaiend enthousiast is over jouw merk. Hoe gaat die dan iets kunnen ontwerpen dat anderen echt van je merk gaat laten houden?

Als jij op zoek bent naar een designer die je zal blijven bijstaan, jouw visie ondersteunt en met passie werkt aan je merkstijl, dan is het belangrijk dat hij of zij ook achter jouw waarden, visie en doelen staat.

Branding is een langdurige inspanning

Je merkstijl uitwerken is een proces dat tijd vraagt. Het is meer dan het ontwerpen van je logo of het opzetten van en website. Om de waarde van jouw services te tonen via een passende merkstijl is planning en doelgericht design nodig. Het duurt vaak enkele weken om de nodige research te doen en de eerste concepten uit te werken. Dan volgen de revisies in het ontwerp gebaseerd op jouw feedback voor de designer. Daarna kan pas de rest van je merk worden uitgewerkt.

Het werk stopt niet wanneer je merkstijl is gedefinieerd, met onder andere passende kleuren, lettertypes en iconen. Je hebt wellicht ook teksten nodig voor je marketing, design voor posters en verpakkingen, ideeën voor je sociale media, enz.

Als je dit in gedachte houdt bij het uitkiezen van een designer, dan kan dat het begin zijn van een aangename langetermijn samenwerking waarbij je volledig kan rekenen op zowel zijn kundigheid als passie om telkens weer goede resultaten te behalen.

Hoe pas ik als designer dit toe?

Ik kan enkel een goed ontwerp maken als ik zowel mijn verstand als mijn hart gebruik. Ik gebruik mijn verstand wanneer ik de research doe en me stap voor stap door elk onderdeel van het design proces werk. Maar als mijn hart er niet helemaal bij is, dan zal dat op een bepaald moment blijken… Dit is wat er dan kan gebeuren:

M

Als ik geen passie voel voor je merk

Het zal moeilijk zijn om er volledig voor te blijven gaan

M

Als ik niet super enthousiast ben over je merk

Dan word ik wellicht ongeduldig wanneer je vraagt om nog enkele alternatieve ontwerpen te maken

M

Als ik niet echt geef om je merk

Je bedrijf en merkstijl gaan dan geen prioriteit hebben in mijn gedachten en dus zal ik niet alles geven om bij de echt originele oplossingen uit te komen

Wanneer wij gaan samenwerken om jouw merk helemaal te laten stralen, dan is dat niet gewoon een extra punt op mijn to-do lijst. Ik doe het omdat ik blij ben dat ik met je kan werken en voel dat je waarden of iets in je visie me echt aantrekken.

Dan kan ik mijn hart er helemaal in leggen en is de samenwerking voor beiden heel aangenaam. We zullen wederzijds respect voelen, een open communicatie hebben en op een dynamische manier kunnen samenwerken. En als resultaat zal jouw merkstijl inderdaad helemaal correct aanvoelen!

Klaar om te springen van grijs naar uniek?