Ben je beschaamd voor je website?

5 MAART 2022 | WEBSITE ONTWERP
We willen allemaal graag fier zijn op onze website, niet waar? En uiteraard maken we ook graag een goede eerste indruk. Maar hoe voel jij je als een potentiële klant je vraagt naar je website? Deel je graag de link of maakt dat je helemaal zenuwachtig?
Als je voelt dat het niet helemaal goed zit met je website, dan ben je zeker niet alleen! Ik heb al veel mensen horen zeggen dat ze eigenlijk hun website liever met niemand delen… En dat gold voor mijzelf ook een tijd…

Laat je website je niet afremmen
Een website moet je actuele aanbod tonen en matchen met de waarde die jij je klanten geeft. Als dat niet zo is, dan doet je website je meer slecht dan goed. Je voelt je er niet goed bij aangezien het geen goede reflectie is van waar jij als bedrijf voor staat, en dus wordt het moeilijker om nieuwe klanten te benaderen.
Toen ik begon als grafisch designer, heb ik mijn eerste portfolio website opgesteld. Ik was er niet tevreden mee en voelde dat er iets ontbrak om klanten echt een idee te geven van hoe ik werk. Daarom heb ik die eerste website slechts met drie mensen gedeeld, omdat ik het wel met hen moest delen. Maar ik heb die dus nooit nuttig gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken.
Maar als je website je waarden en je aanbod correct weergeeft, en dus authentiek aanvoelt, dan zal je website een nuttig intrument voor je zijn. Het geeft je het zelfvertrouwen om mensen te benaderen en je link achter te laten. Je kan het dan echt gebruiken om meer klanten te krijgen!
Je website in orde maken hoeft niet extreem moeilijk of tijdrovend te zijn
Je kan starten met een eenvoudige website die bestaat uit slechts enkele pagina’s, maar die wel kwalitatief ingevuld zijn. Dat geeft je een basis om met vertrouwen nieuwe klanten te benaderen.
Indien nodig kan je later je website uitbreiden met een inschrijvingsformulier voor je nieuwsbried, een blog, videos, en e-store of iets anders dat nuttig is voor je doelpubliek. Het belangrijkste is om te starten met een degelijke basis.

Je kan beginnen met deze 3 vragen:
Voor welke service wil je het liefste dat mensen je kennen?
Het is niet nodig om in detail te gaan over alle mogelijke diensten die je aanbiedt. Dat kan zelfs tot verwarring leiden en mensen vragen zich dan misschien af wat het nu eigenlijk is dat je precies doet. Als je daarentegen heel duidelijk bent over die ene dienst of dat ene product waar je echt vol passie van bent en veel kennis van hebt, dan begrijpen je bezoekers heel goed wat ze aan je hebben.
Wat is die ene waarde of iets specifiek in je aanpak waar je klanten helemaal weg van zijn?
Als je weet wat je huidige klanten voor je deed kiezen, dan kan je daar je voordeel mee doen door dat in gedachte te houden bij het schrijven van de teksten voor je website. Je kan je klanten ook vragen om een review te schrijven. Die publiceren op je website helpt bij het opbouwen van vetrouwen.
Welke waarde kan je bieden een mensen die nog niet klaar zijn om iets van je te kopen?
Niet iedereen zal er meteen voor kiezen om zaken met je te doen. Maar als je hen evengoed waardevol advies of informatie kan geven, dan houden ze je misschien wel in gedachte voor later.